Friday 1 June 2012

KENYATAAN MEDIA RASMI PEMUDA PAS SARAWAK: PENDIDIKAN DI SARAWAK MASIH TERPINGGIR



KENYATAAN MEDIA RASMI PEMUDA PAS SARAWAK
PENDIDIKAN DI SARAWAK MASIH TERPINGGIR

Dewan Pemuda PAS Negeri Sarawak (DPPNS) telah bersama-sama rakyat Sarawak menyertai Dialog Nasional Pendidikan Negara  anjuran Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) yang baru-baru ini diadakan di Miri. DPPNS menyambut baik pendekatan konsultasi awam (public consultation) seumpama ini yang seharusnya telah lama dijadikan amalan bagi mana-mana kerajaan yang benar-benar komited dengan pembangunan demokrasi di Malaysia dalam memastikan segala polisi dan dasar-dasar utama negara mengambil-kira pandangan dan perspektif rakyat.

Dalam sesi dialog ini, DPPNS telah mengusulkan 4 cadangan utama dalam usaha menambahbaik sistem pendidikan negara ini yang kini dilihat tidak menyeluruh dan terlalu berteraskan peperiksaan (examination-oriented) iaitu;

1.    Pendidikan berteraskan inovasi: Iaitu di mana pemikiran kreatif, kritis, analitikal dan mengutamakan pembelajaran penyelesaian masalah (problem-solving-based learning) dijadikan asas utama sistem pendidikan negara dan bukan lagi pembelajaran berteraskan hafalan (rote-learning). Ini adalah kerana hanyalah melalui budaya inovasi yang tinggi, Malaysia mampu meningkatkan output ekonomi negara seteruskan menjadikan kita sebuah negara berpendapatan tinggi dengan mentaliti dan budaya sebuah negara kelas pertama. Budaya inovasi dalam pendidikan seharusnya tidak tertumpu kepada subjek sains dan teknologi sahaja tetapi sepatutnya merangkumi subjek-subjek lain juga seperti Sejarah dan Geografi agar mentaliti berteraskan inovasi disuburkan dengan berkesan di kalangan generasi pelajar kita.

2.    Menaiktaraf profesion perguruan:  Profesion perguruan perlu setaraf dengan bidang-bidang profesional yang lain seperti kedoktoran, kejuruteraan dan guaman kerana pada dasarnya, proses melahirkan rakyat Malaysia yang hebat untuk masa depan negara yang cemerlang menuntut dedikasi, profesionalisme dan kemahiran yang tinggi daripada profesion perguruan ini. Profesion sebagai guru adalah kritikal untuk wawasan negara ini dan kerajaan seharusnya memberi tumpuan penuh kepada usaha ini dan memastikan para guru tidak terbeban dengan tugasan-tugasan perkeranian yang tiada nilai-tambah kepada meningkatkan kualiti pendidikan negara.

3.     Pendidikan Kewarganegaraan: Memastikan pembelajaran dan pengajaran subjek Kewarganegaraan dilaksanakan secara serius dengan penumpuan kepada aspek memahami hak-hak rakyat sebagai pemain politik utama dalam konteks Malaysia sebagai sebuah negara demokrasi berparlimen dengan Raja Berperlembagaan. Aspek kefahaman yang tepat tentang Perlembagaan Persekutuan Malaysia juga harus diberi fokus agar para pelajar kita menjadi pemain politik yang matang selaras dengan hasrat kita menjadi sebuah negara kelas pertama. Semua ini penting untuk memastikan budaya politik yang matang berdasarkan fakta dan hujah subur di Malaysia.

4.     Penglibatan sektor industri dalam pendidikan: Melibatkan sektor industri dengan lebih serius dalam pembelajaran dan pengajaran subjek-subjek kritikal di sekolah-sekolah khususnya sains, teknologi,  perakaunan dan lain-lain agar kehendak dan perspektif industri didedahkan kepada pelajar dengan lebih awal sebelum mereka ke menara gading. Penglibatan industri tidak seharusnya hanya berlegar sekitar tanggungjawab sosial korporat (corporate social responsibility – CSR) semata-semata tetapi lebih konstruktif dalam memenuhi keperluan pasaran pekerjaan negara.

Dalam masa yang sama, DPPNS juga mengusulkan 3 cadangan khusus untuk kepentingan Sarawak kepada KPM iaitu;

1.       Peruntukan khas untuk peningkatan prasaran sekolah-sekolah di Sarawak: Sekolah-sekolah di Sarawak rata-rata menghadapi masalah kemudahan pendidikan yang tidak mencukupi. DPPNS mencadangkan peruntukan khas daripada hasil petroleum Sarawak disalurkan khusus untuk pembangunan pendidikan di negeri ini.

2.    Pendidikan Islam di Sarawak: Sekolah-sekolah agama baik sekolah rendah dan sekolah menengah harus ditambah untuk keperluan hampir 30% rakyat Sarawak yang beragama Islam. Peruntukan khusus untuk pembangunan sekolah-sekolah agama di negeri ini harus diwujudkan agar anak-anak Islam Sarawak mendapat pendidikan Islam yang komprehensif sehingga ke peringkat menengah. DPPNS mencadangkan agar setiap bahagian di Sarawak mempunyai sebuah sekolah rendah dan sekolah menengah Islam yang lengkap dan sempurna.

3.     Pengajaran bahasa-bahasa etnik Sarawak: Mengiktiraf dan menaiktaraf pembelajaran dan pengajaran bahasa-bahasa etnik Sarawak seperti Bahasa Iban, Bahasa Bidayuh dan lain-lain dalam sistem pendidikan negara agar kekayaan budaya dan sastera yang dimiliki oleh suku-suku kaum ini terus terpelihara dan menjadi aset penting dalam pembangunan sebuah negara Malaysia yang unik dan bersatu. Kerajaan Persekutuan tidak seharusnya menganaktiri kepelbagaian budaya dan bahasa di Sarawak dan mengiktirafnya sebagai salah satu komponen penting dalam kebudayaan kebangsaan kita.

Di samping usul-usul ini, DPPNS juga mendapati hampir 80% daripada soalan-soalan dan cadangan-cadangan yang disuarakan oleh rakyat semasa sesi dialog ini masih tertumpu kepada aspek kekurangan prasarana di sekolah-sekolah Sarawak. Banyak aduan tentang sekolah daif, sekolah yang diserang anai-anai, bangunan sekolah yang tidak selamat, sekolah yang tiada makmal komputer, sekolah yang kekurangan kerusi dan meja dan sekolah tiada dewan serbaguna dikongsikan sepanjang sesi dialog ini.

Bagi DPPNS, ini semua adalah bukti nyata bahawa pendidikan di Sarawak masih jauh terkebelakang dan terpinggir walaupun menjadi ‘simpanan tetap’ BN hampir 50 tahun. Walaupun, pada hakikatnya Sarawak adalah penyumbang ke-3 terbesar kepada keluaran dalam negara kasar (KDNK atau GDP) Malaysia pada tahun 2009 iaitu menyumbang hampir 20% kepada hasil keseluruhan negara, kerajaan BN baik di peringkat negeri mahupun persekutuan masih gagal dalam memartabatkan sektor pendidikan di negeri ini dan memberi kualiti pendidikan yang terbaik untuk rakyat Sarawak. Jelas, masanya sudah tiba untuk rakyat Sarawak untuk berubah, BN harus diganti demi masa depan Sarawak yang cemerlang.

Jom berubah,Selamatkan Sarawak!

ARIFIRIAZUL PAIJO
KETUA PEMUDA PAS NEGERI SARAWAK

OFFICIAL PRESS STATEMENT BY SARAWAK PAS YOUTH
EDUCATION IN SARAWAK, STILL LAGGING BEHIND

Sarawak PAS Youth has joined the rakyat in the National Dialogue on Education organized by the Education Ministry of Malaysia (KPM) which was recently held in Miri. We highly welcome this move of having a public consultation in reviewing Malaysia’s education system which is actually should have been a norm, rather than an exception to any government committed to a functioning democracy in order to ensure our national policies are cognizant of the rakyat’s needs and perspectives.

In the dialogue, Sarawak PAS Youth has put forward 4 major policy proposals in revamping our national education system which is widely-seen as uncomprehensive and too examination-oriented. The proposals are as follows;

1.     Innovation-based education: Where creative, critical and analytical as well as problem-solving-based learning are key enabling pillars for our education system as opposed to the current rote-learning approach. This is due to the fact that only via a pervasive innovation culture, Malaysia will be able to increase her economic output and optimize her economic potential to propel Malaysia into becoming a high-income country with first-world mentality. This innovation culture in education should not be limited to science and technology subjects only but should also be incorporated in the teaching of other subjects such as History and Geography to ensure that this culture is effectively embraced by our students.

2.      Teachers as professionals:  The teaching profession has to be recognized as a professional trade, at par with other professions such as medicine, engineering and law. This is due to the fact that, producing quality students for our future demands dedicated, professional and highly-skilled teachers. Teachers must be relieved from unnecessary clerical undertakings in order for them to become truly specialists in their teaching profession.

3.    Citizenship Education: A strong commitment to teach Citizenship subject must be embedded within the national education system, with more focus in making our students more aware of their rights as the main players of Malaysian politics in the context of Malaysia being a parliamentary democracy with a Constitutional Ruler. The aspects of understanding the Malaysian Constitution in the right context must also be given emphasis in order for our students to become matured political players of the future in line with our vision to be a first-world nation. All these are imperative to develop a more matured and facts-based political culture in Malaysia.

4.      Industry in education: The industrial sector must be invited to be more seriously involved in the learning and teaching of critical subjects at schools particularly, in the science & technology, accounting and other subjects so that the needs and perspectives from the industrial sector are exposed early to the students well before their university years. When it comes to education, the industrial sector must not confined themselves to CSR projects only, but they must also constructively participate in ensuring our students can meet the needs of the Malaysian labour market.

At the same time, Sarawak PAS Youth has also recommended 3 specific proposals for Sarawak, namely;

1.     Special allocation for schools in Sarawak: Schools in the state are largely facing serious infrastructure issues. Sarawak PAS Youth proposes that a special fund to develop school infrastructure at schools in Sarawak is established using the petroleum income generated from the state.

2.    Islamic education in Sarawak: There is an urgent need to have more Islamic primary and secondary schools in the state to serve the 30% Muslim population in Sarawak. Dedicated allocation for the development of such schools must be established to ensure a comprehensive Islamic education for Muslims in Sarawak until secondary level. Sarawak PAS Youth recommends that for the government to build at least 1 primary and 1 secondary Islamic schools for each division in Sarawak.

3.     The teaching of ethnic languages of Sarawak: To recognize and upgrade the learning and teaching of Sarawak’s ethnic languages such as Iban and Bidayuh in the national education system. This is to protect and preserve the rich cultural and literary heritage of these ethnics which are actually assets in developing a unique and united Malaysia. The Federal Government should not sideline this linguistic richness, but instead, recognize this as an important component of our national culture and identity.
Apart from these policy proposals, Sarawak PAS Youth has also noticed that almost 80% of the questions posed and proposals brought forward by the rakyat during the dialogue revolve around the issue of inadequate and poor facilities at various schools in Sarawak. There were grouses about dilapidated schools, schools being affected by termites, schools with serious safety issues, schools without computer labs, schools with insufficient chairs and tables and schools without multi-purpose halls, all have been ferociously and passionately raised by the people throughout the session.

Sarawak PAS Youth opines that these are all clear proof of how education in Sarawak is still lagging behind and has been very much sidelined by the Federal Government, even though Sarawak has been her ‘fixed deposit’ for almost 50 years. What is even more tragic is that, although Sarawak has been the 3rd biggest contributor to Malaysia’s GDP in 2009 by making up almost 20% of total income for the Federation, the BN government, be it at the state and national level, have both failed Sarawakians in delivering the best infrastructure for our education system in the state and providing quality education to our children. It is only timely that Sarawakians make their voice counts and strive for change. Indeed, BN must be replaced for a brighter future for Sarawak.
Change now, Save Sarawak!

ARIFIRIAZUL PAIJO
SARAWAK PAS YOUTH CHIEF

1 comments:

Syabas DPPNS, walaupun perkara ini dah lama menjadi rungutan di Sarawak, mengenengahkannya sekarang adalah lebih baik drpd tiada usaha langsung...Sarawak layak mendapat peruntukan 1/3 drpd keseluruhan bajet Persekutuan. Begitu juga Sabah. Namun, kedua-dua wilayah ini secara terkumpul biasanya hanya mendapat sekitar 10 peratus sahaja dlm bentuk janji semasa pengumuman bajet setiap tahun..tiba masa perlaksanaan..hanya separuh dilaksanakan...Peruntukan sebenar sering sampai lewat ke pejabat2 di peringkat bahagian dan daerah...Biasanya di pertengahan tahun dan hujung tahun..Semua jabatan menghadapi ketidak-cukupan peruntukan di awal tahun dan peruntukan yg berlonggok di akhir tahun, menyebabkan ianya sukar utk di laksanakan..Dah puluhan tahun di sengajakan berlaku demikian. Apabila ditanya mengapa peruntukan dipotong atau diambil balik olek kerajaan pusat, maka Menteri atau wakil kerajaan pusat akan menyalahkan kpd pihak pelaksana, yakni pejabat2 di peringkat daerah dan bahagian..spt pihak jab. pelajaran daerah, pej. JKR aderah dan bahagian,pej Daerah, Pej. Kesihatan Daerah dan Bahagian, pej. pertanian, sekolah dan seterusnya..Ada pej. yg membelanjakan sebahagian peruntukan utk staf pergi melancong kerana jika digunakan utk membuat projek pasti tak sempat disiapkan...

Post a Comment

Pautan Popular

Blog Ketua Pemuda PAS Malaysia

Pengunjung

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More